قوانین و مقررات

قوانین و مقررات

حفظ حریم شخصی کاربران:

* خط مشی صیانت از حریم شخصی کاربران:

سایت فرندی، خود را ملزم به حفاظت از اطلاعات شخصی اعضاء و بازدید کنندگان محترم خود می داند. ما هیچگاه اطلاعات شخصی شما را در هنگام بازدید از سایت جمع آوری نمی کنیم، مگر اینکه شما آن اطلاعات را در فرم عضویت سایت و یا فرمهای دیگر فرندی در اختیار ما قرار دهید. مطمئن باشید که این اطلاعات تنها برای حفظ ارتباط ما و شما مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

*فرندی چه اطلاعاتی را جمع آوری می کند؟
هنگامی که شما برای استفاده از خدمات سایت فرندی ثبت نام می نمایید، اطلاعات تماس شامل نام، نشانی، شماره تلفن و اطلاعات بانکی شامل شماره شبا یا شماره حسابتان را در اختیار ما قرار می دهید،به علاوه ممکن است نامه های الکترونیکی مشتری و سایر مراسلات و مکاتبات با مشتری در صورت لزوم ذخیره شوند.

*ما اطلاعات را چگونه استفاده می کنیم؟

سایت فرندی اطلاعات شخصی اعضاء خود را نمی فروشد و نیز در اختیار شخص و یا اشخاص حقیقی یا حقوقی ثالث قرار نخواهد داد. ما از اطلاعات تماسی شما که در اختیار ما نهاده اید برای ارائه خدمات بهتر به شما استفاده می نماییم.همچنین از اطلاعات بانکی شما نیز تنها در فرایند پرداخت استفاده خواهیم نمود.
فرندی اطلاعات شخصی و حساب کاربری اعضاء خود را فاش نمی نماید، مگر اینکه متقاعد شده باشیم افشای این اطلاعات در جهت شناسایی یا تماس یا اقامه دعوی علیه شخص یا اشخاصی باشد که باعث زیان و خسارت به حقوق و اموال سایت فرندی یا اعضاء سایت فرندی شده باشد. ما ممکن است اطلاعاتی را مطابق قانون درمواردی که سایت فرندی متقاعد شود که قانون احتیاج به این اطلاعات دارد، در اختیار مقام محترم قضایی قرار دهیم.
سایت فرندی محتویات هیچ نامه الکترونیکی،مراسلات و مکاتباتی که برای اعضاء خود ذخیره کرده برای هیچ شخص ثالثی افشا نخواهد کرد، مگر در مواردی که: الف) موضوع ایمنی و سلامت و امنیت عمومی مطرح باشد، ب) در ارتباط با انتقال اموال تجاری دیگری به مشتری باشد، ج) برای انجام سفارش، خدمات پس از فروش، بررسی های حقوقی باشد، د) برای پیگیری مسائل قانونی در اختیار مقام محترم قضایی قرار گیرد.
توجه داشته باشید که فرندی اطلاعات جمع آوری شده را برای اطلاع رسانی بهتر محصولات و خدمات خود مورد استفاده قرار می دهد.
**تغییر در قوانین و مقررات سایت

سایت فرندی حق تغییر قوانین و مقررات را در هر زمان که لازم بداند،برای خود محفوظ می داند.توصیه ما این است که به صورت دوره ای برای اطلاع از این تغییرات، به سایت مراجعه کنید.فرض ما بر این است پس از هر تغییر شما آن را پذیرفته اید. نسخه قابل استناد این سند آخرین نسخه موجود در سایت خواهد بود.
** تماس با ما

اگر پرسش یا نگرانی در مورد این سند قوانین و مقررات و خط مشی دارید، می توانید آن را از طریق لینک تماس با ما در پایین صفحات سایت مطرح کنید.
* قوانین مرتبط با اختلافات در معاملات

توضیحات کلی در مورد آشنایی با فعالیت سایت:

خدمات وب سایت فرندی به دو بخش تقسیم می شود. بخش اول فروشندگان که کالای خود راعرضه می کنند و بخش دوم خریداران که با استفاده از خدمات سایت فرندی، محصولات عرضه شده را خریداری می نمایند. خدمات مدیریت مالی و حسابداری سایت توسط واحد مالی حمایت می گردد، تا بتوانیم محیطی امن برای تجارت شما ایجاد نموده واز حقوق خریدار و فروشنده محافظت نماییم.

اگر در یک معامله، اختلافی بین خریدار و فروشنده به وجود آید، دو طرف برای حل اختلاف به مذاکره با یکدیگر فراخوانده می شوند. درصورت درخواست هریک از طرفین، سایت نیز برای رسیدن به یک تفاهم طرفین را یاری خواهد کرد. با این وجود، چنانچه یک هفته پس از طرح شکایت و یا درخواست برای استرداد مبلغ مبادله، همچنان دو طرف به توافقی نرسیده باشند،تصمیم گیری برای موضوع به خود سایت ارجاع داده شده سپس با درخواست فرندی طرفین باید مدارک خود را ارایه نمایند. طرفین موظف خواهند بود که برای رسیدگی به موارد اختلاف، تابع قوانین سایت باشند. موافقت طرفین بدین معنا می باشد که سایت فرندی با توجه به قوانین سایت، حق تصمیم گیری برای حل اختلاف به وجود آمده را دارا می باشد. سایت مسئولیتی در قبال حل اختلاف در خارج از این چهارچوب تعیین شده نخواهد داشت.

تبصره ۱- در صورتی که فرندی نظر نهایی خود در مورد حل یک اختلاف را اعلام نموده وطرفین آن نظر را اجرا ننمایند، دیگر حق طرح هیچ گونه شکایتی در این مورد را نخواهند داشت.
این قوانین شامل فعالیت های غیر قانونی اعضاء نبوده و در صورتی که کالایی برخلاف قوانین و مقررات به فروش برسد، سایت فرندی حق لغو و یا تعلیق آن را برای خود محفوظ داشته و طبق قوانین سایت میتواند حساب کاربری اشخاص خاطی را مسدود نماید.

۱-۱ محل تحویل کالا به خریدار
کالا به آدرس ثبت شده خریدار در سایت ارسال خواهد شد.آدرسی که خریدار در سایت عنوان و ثبت نموده، به عنوان محل تحویل در نظر گرفته خواهد شد. هنگام مرجوع شدن کالا، آدرس تحویل فروشنده، همان آدرسی که در حساب کاربری ذکر شده، در نظر گرفته خواهد شد.

۲-۱ مسئولیت انتقال کالا
مسئولیت ارسال کالا جهت تحویل به خریدار، به عهده فروشنده خواهد بود و خطر مفقود شدن یا صدمه دیدن کالا پس از تحویل بر عهده خریدار می باشد.

۳-۱ لغو مبادله
ممکن است خریدار از خرید کالا صرف نظر نماید و خواهان برگشت مبلغ مبادله،قبل ازاقدام فروشنده برای ارسال کالا باشد. در این گونه موارد چنانچه فروشنده علی رغم لغو معامله توسط خریدارهمچنان به ارسال کالا مبادرت ورزد، مسئولیت و عواقب ارسال کالا به عهده فروشنده بوده و خریدار ملزم به تحویل گرفتن کالا نخواهد بود. چنانچه پیش از لغو معامله توسط خریدار، فروشنده اقدام به ارسال کالا کرده و در این مورد، هنوز خریدار را مطلع نکرده باشد، با توجه به قوانین و مقررات سایت درخواست لغو مبادله و استرداد مبلغ آن، توسط خریدار منتفی خواهد بود.

۴-۱ کالاهای ممنوعه
چنانچه خریدار و فروشنده اقدام به معامله کالاهای ممنوعه که نقض قوانین سایت و همچنین تخطی از قانون محسوب می شود نمایند، سایت فرندی این حق را برای خود محفوظ می داند که از واریز مبلغ مبادله امتناع ورزیده و عمل تخطی از قانون را به مقامات قضائی مرتبط اطلاع دهد.

۱-۲ مطابقت داشتن کالا با مشخصات ذکر شده در سایت
امضای خریدار بر روی رسید کالاهنگام تحویل گرفتن آن، به منزله رسید دریافت کالا توسط او تلقی می شود.
چنانچه کالایی درون جعبه و یا بسته بندی خاصی می باشد، خریدار ملزم به باز کردن بسته هنگام تحویل گرفتن آن می باشد. چنانچه خریدار بر این عقیده باشد که کالای تحویل شده با کالای سفارش داده شده مطابقت ندارد، بلافاصله باید وارد حساب کاربری خود شده و با وارد کردن شماره کالا شکایت خود را ثبت کند.

۲-۲تایید کالا از نظر خریدار وثبت و اعلام نظر خود در سایت به این معنی خواهد بود که از لحاظ ظاهری دارای شرایط مناسب و مشابه همان عکس کالا که در درون سایت قرار داده شده،می باشد و با مشخصات ذکر شده توسط فروشنده شامل شکل و شمایل آن، وزن، رنگ، مدل، آکبند بودن کالا، تعداد و … یکسان می باشد.

۲-۳چنانچه خریدار در زمان دریافت کالا در مکان ثبت شده در سایت حضور نداشته و شخص دیگری کالا را تحویل گرفته و رسید تحویل را امضاء کند به منزله تحویل گرفتن کالا توسط خریدار تلقی خواهد شد.

۳- کیفیت
۳-۱فروشنده ملزم می باشد تا اطمینان دهد که کالای ارسال شده با مشخصات ذکر شده مطابقت دارد. ممکن است از فروشنده درخواست شود تا گواهی کیفیت کالا و پیش فاکتور و سایر مستندات دیگر را در صورت شکایت خریدار ارایه نماید.
۳-۲در صورتی که نقص کالا با معاینه و بازرسی ظاهری کالا، قابل مشاهده بوده و یا هرگونه سند معتبری دال بر عدم مطابقت کالا ، با سفارش داده شده باشد، این کالا غیر منطبق با سفارش خریدار در نظر گرفته می شود. مطابقت نداشتن شامل موارد زیر می گردد:
کالایی را که خریدار دریافت می کند، به طور کامل با سفارش داده شده از لحاظ مشخصات ظاهری مطابقت نداشته باشد.
کالای ارسالی به خریدار جعلی باشد.
تعداد کالای ارسالی، از تعداد سفارش داده شده خریدار کمتر باشد.
کالای تحویل گرفته شده ناقص باشد، مثلا بخشی از آن مفقود شده باشد.
۳۳-خریدار ملزم به ارایه دلیل مناسب، برای اثبات ادعای خود مبنی بر مطابقت نداشتن کالا با مشخصات ذکر شده درسایت می باشد. چنانچه خریدار موفق به ارایه ادله کافی برای اثبات ادعای خود نگردد،از نظرسایت منتفی خواهد بود. خریدار تنها در صورت رای بخش حل اختلاف مبنی برمرجوع شدن کالا، می تواند کالا را برگشت دهد و مسئولیت مرجوع کردن کالا به فروشنده بدون هماهنگی با بخش حل اختلاف سایت برعهده خریدار می باشد.
۴۳-فروشنده نیز باید دلیل خود را، برای رد ادعای خریدار در مورد مطابقت نداشتن کالا با مشخصات ذکر شده درسایت ارایه نماید. چنانچه فروشنده موفق به ارایه دلایل برای اثبات ادعای خود نگردد،از نظرسایت منتفی خواهد بود.در مواردی که کالای ارسالی باید مرجوع شود، فروشنده ملزم به ارایه آدرس درست برای مرجوع شدن آن کالا می باشد.چنانچه کالای مرجوع شده به دلیل ثبت آدرس نادرست توسط فروشنده، به مقصد نرسد، به این معنا خواهد بود که فروشنده از حق خود برای مرجوع شدن کالا چشم پوشی کرده و موافقت می کند که مبلغ مبادله، به خریدار برگردانده شود.

۴-تاخیر و یا کوتاهی در تحویل کالا
۴-۱پس از این که خریدار مبلغ خرید کالا و هزینه ارسال را به حساب فرندی واریز نمود، فروشنده ملزم به ارسال آن به مقصد تعیین شده ظرف مدت ۳۶ ساعت می باشد. ممکن است بنا به دلایلی شامل: جنگ ، سیل، زلزله و یا موارد خاص، تحویل کالا به خریدار به تاخیر افتاده و یا کالا به دست خریدار نرسد. در این گونه موارد، خریدار و فروشنده می توانند با یکدیگر مذاکره کرده و زمان تحویل کالا را به تعویق انداخته و یا ارسال آن را لغو نموده و مبلغ پرداخت شده را عودت دهند. اما در صورت عدم توافق خریدار و فروشنده در این موارد،سایت فرندی با توجه به قوانین زیر تصمیم گیری خواهد نمود.
چنانچه فروشنده کالای فروش رفته را به شرکت حمل و نقل تحویل نداده باشد، معامله فسخ خواهد شد و فروشنده مسئول پذیرش عواقب فسخ این قرارداد می باشد.
چنانچه فروشنده کالای سفارش داده شده را ارسال کرده، اما هنگام حمل مفقود شده باشد، فروشنده مسئول گم شدن آن بوده و می بایست شخصا با شرکت حمل کننده مذاکره و نسبت به دریافت وجه کالا از بیمه شرکت اقدام نماید.
چنانچه فروشنده اثبات نماید که شرکت حمل، کالا را در محل مورد نظر تحویل داده، اما شخص ثالثی اقدام به تحویل گرفتن آن نموده و خریدار از این موضوع با خبر نشده باشد، کالای ارسالی به منزله تحویل شده تلقی خواهد شد.
۴-۲فروشنده پس از ارسال باید اسناد مرتبط با ارسال کالا شامل رسید، بارنامه و یا کد رهگیری مرسوله را در اختیار سایت قرار دهد.
۵-مدارک مورد نیاز در هنگام بروز اختلافات
۵-۱طرف زیان دیده، ملزم به ارایه اسناد قابل قبول برای اثبات ادعای خود می باشد. سایت فرندی برای به دست آوردن اسناد مناسب، از دو طرف درخواست می کند تا مدارک اثبات کننده ادعای خود را ارایه نمایند. خریدار و فروشنده قبول می نمایند که سایت فرندی نقش تعیین کننده در پذیرش و یا عدم پذیرش این اسناد را دارد.
۵-۲چنانچه مدارک ارایه شده، ارتباطی با ادعای مطرح شده نداشته باشند، سایت فرندی این حق را برای خود محفوظ می داند که بنابه صلاحدید خود تصمیم مناسب را اتخاذ کند.
۵-۳چنانچه مدارک ارایه شده توسط دو طرف، کامل نباشد، سایت فرندی دارای این حق می باشد که مدارک دیگری را جهت اثبات ادعای هر یک از طرفین مطالبه نماید.
حمایت فرندی ازفروشندگان
فرندی با در نظر گرفتن شرایط، فروشندگان را در برابر طرح شکایت و درخواست بازگرداندن وجه به دلیل عدم دریافت کالا مورد حمایت و پشتیبانی خود قرار می دهد.
تبصره ۲ -فرندی از کل مبلغ دریافتی ثبت‌ شده به نام فروشنده حمایت نموده و در این مورد هیچ محدودیتی از نظر تعداد آن وجود ندارد.
تبصره ۳ -فروشنده باید واجد شرایط زیر باشد تا تحت حمایت‌های سایت قرار گیرد:
الف- کالا را در مدت زمان تعیین شده و به نشانی خریدار که در سایت ثبت شده است ارسال کرده باشد.
ب- کالا با شرکت های حمل کننده مورد تایید فرندی ارسال شود و دارای رسید، بارنامه و کد رهگیری معتبر باشد.
ج- مدارک مورد نیاز سایت را در مهلت مقرر ارایه کند.
د- کالای موضوع معامله مادی و ملموس باشد به گونه‌ای که قابل ارسال تلقی شود.
تبصره ۴ -تحویل کالا به خریدار، با ارایه سند تحویل کالا که شامل موارد زیر باشد اثبات می‌گردد:
۱- شماره بارکد قبض ارسال کالا یا کد رهگیری مرسوله
۲- تعداد و مشخصات کالا
۳- تاریخ تحویل کالا
۴- نشانی گیرنده کالا
۵- نام و امضای گیرنده کالا مبنی بر دریافت کالا

تبصره ۵ -فروشنده موظف خواهد بود ظرف ۳۶ ساعت از زمان اعلام فروش کالای خود در سایت ، نسبت به ارسال کالا و ثبت بارنامه در سایت اقدام نماید.در غیراین صورت سایت معامله را فسخ و وجه واریزی خریدار را برمی گرداند.

تبصره ۶ -موارد ذیل تحت حمایت سایت فرندی نخواهند بود :
۱- معاملات مربوط به کالاهای غیرمجاز
۲- معاملاتی که خارج از سایت انجام شده است.
۶- مرجوع شدن کالا
۶-۱خریدار و فروشنده می توانند بر سر مرجوع شدن کالا و همچنین چگونگی انجام این امر، با یکدیگر مذاکره کرده و به توافق برسند. در این موارد، کالای مرجوع شده باید با همان شرایطی که تحویل گرفته شده، مرجوع گردد.
۶-۲اگر خریدار کالایی را مرجوع می کند، باید از شرکت های حمل مورد تایید فرندی برای ارسال آن استفاده کند. همچنین خریدار باید تمام اطلاعات مرتبط با حمل کالا را از طریق سایت ارایه نماید. چنانچه خریدار نتواند اطلاعات مورد نیاز برای رهگیری کالا ارایه نماید ، مرجوع گشتن کالا بی اعتبار گردیده و مبلغ معامله به حساب فروشنده واریز خواهد شد.
۶-۳چنانچه خریدار و فروشنده نتوانند بر سر مرجوع شدن کالا و همچنین چگونگی انجام این امر، با یکدیگر به توافق برسند، حل اختلاف را به فرندی ارجاع دهند. در این صورت در مورد مرجوع شدن کالا رای فرندی قطعی ولازم الاجرا است.

۷- آزادسازی مبلغ قرارداد
هنگام به وجود آمدن اختلافی بین خریدار و فروشنده و ارجاع آن به سایت، هر دو طرف می پذیرند که سایت طبق قوانین موجود دارای حق تصمیم گیری در مورد مبلغ مبادله می باشد. چنانچه سایت فرندی تصمیم بگیرد که خریدار باید کالای مورد نظر را مرجوع کند، خریدار ۴۸ ساعت فرصت دارد تا کالا را مرجوع کند، اگر خریدار از مرجوع کردن آن ظرف این مدت امتناع ورزد، سایت فرندی مبلغ معامله را به حساب فروشنده واریز می نماید.
۸- محدودیت های زمانی
۸-۱هنگام دریافت شکایت، سایت فرندی بلافاصله خریدار و فروشنده را از آن با خبر می گرداند.
۸-۲هر دوطرف خریدار و فروشنده، باید مدارک خود را برای اثبات ادعای طرح شده و یا رد آن، ظرف مدت ۷۲ ساعت پس از اطلاع رسانی سایت در مورد شکایت مطرح شده، ارایه کنند. چنانچه خریدار و یا فروشنده ظرف مدت زمان مشخص شده، موفق به ارایه مدارک نشوند، سایت فرندی می تواند تصمیم خود را با توجه به مدارک ارایه شده تا آن لحظه اتخاذ کند.
۸-۳چنانچه بررسی شکایت مطرح شده ، نیازمند زمان بیشتری باشد، سایت فرندی ظرف مدت یک هفته کاری پس از دریافت شکایت ، تصمیم مناسب را اتخاذ و به اطلاع دو طرف می رساند.
۸-۴چنانچه خریدار و فروشنده برای مرجوع شدن کالا با یکدیگر به توافق رسیده باشند، فروشنده حق هیچ گونه اعتراضی را نسبت به عدم دریافت کالا و یا مغایرت داشتن کالا با کالایی که فروخته است، ندارد.
۸-۵چنانچه گروه حل اختلاف رای به مرجوع شدن کالا به فروشنده داده باشد، در صورتی که فروشنده مدعی باشد که خریداربه کالا زیان رسانده و یا در آن تغییری ایجاد کرده است و با کالایی که برای خریدار ارسال کرده است، مغایرت دارد، تنها ۲۴ ساعت پس از دریافت کالا فرصت دارد تا با ارایه رسید معتبر شکایت خود را مطرح کند
*مبادلات و کالاهای ممنوعه

فروشندگان ابتدا باید از مطابقت داشتن مبادلات و فروش کالای خود با قوانین سایت اطمینان حاصل نمایند. در صورت منطبق نبودن آنها با قوانین سایت، از انجام هر یک از این امور جلوگیری شده و همچنین ممکن است تغییرات دیگری نظیر ایجاد محدودیت درخرید و فروش و حتی بسته شدن حساب کاربر خاطی اعمال شود. این قوانین یا به دلیل مغایرت این کالاها با قوانین کشوری می باشد و یا اینکه با خط مشی و قوانین فرندی مطابقت ندارد.
اقلام ذکر شده در این لیست تحت هیچ شرایطی نمی توانند مورد خرید و فروش قرار گیرند.
لیست فعالیت های ممنوعه
كاربران می‏بایست هنگام داد و ستد از طریق سایت، از ارتکاب موارد زیر خودداری نمایند:
۱-تخلف ازهریک از بخش های قوانین و مقررات،حفظ حریم شخصی و دستورالعمل حل اختلاف با فرندی مجاز نمی باشد.
۲-تخطی از قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران اعم از قوانین جزایی، مدنی، مالی، تجاری، بانکی، مالیاتی، گمرکی، اداری و به طور خاص قانون تجارت الکترونیک، قانون جرائم رایانه‌ای و قانون مبارزه با پول‌شویی.
۳-ارایه اطلاعات مخدوش نادرست و غیر موثق.
۴-فروش و عرضه اجناس تقلبی
۵-ارتکاب اعمالی که کلاهبرداری و یا در حکم آن به شمار بیاید.
۶-عدم همکاری در تحقیقات و یا عدم تأیید اطلاعاتی که به سایت داده‌ شده است.
۷-استفاده از پروکسی ناشناس و نامعتبر
۸-استفاده از حساب کاربری فرندی که سابقا با این موارد ممنوعه مرتبط باشد.
۹-انجام مبادله یا استفاده از خدمات به نحوی که منجر به طرح شکایت یا اخذ جریمه‌ از فرندی یا هر یك از اعضاء شود.
۱۰-سوءاستفاده یا تخلف از قوانین جرائم رایانه ایی
۱۱-افشا یا انتشار اطلاعات کاربران دیگر و یا استفاده از آن اطلاعات برای اهداف شخصی وتجاری .
۱۲-ارسال پیام‌های الکترونیکی ناخواسته و هرزنامه‌ها به سایر کاربران یا سوء استفاده از خدمات سایت برای کسب منفعت مالی.
۱۳-تلاش برای مداخله و اخلال در سایت یا خدمات فرندی.
۱۴-هرگونه کپی‌برداری از سایت بدون اخذ اجازه از سایت فرندی.
۱۵-استفاده از نرم‌افزارهای اخلال‌گر مانند ویروس‌ها و تروجان‌ها و کرم‌های اینترنتی که موجب اخلال در کار رایانه‌ها ویا سرقت اطلاعات شود.
۱۶-انجام امورخیریه و جمع آوری کمک های مالی.
۱۷-انجام معامله خارج از سایت فرندی مجاز نمی باشد. تبادل هرگونه اطلاعات تماس و یا دادن پیشنهاد جهت انجام معامله خارج از سایت فرندی ممنوع است.
۱۸-انجام فعالیت های ممنوع ذکر شده در سایت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه http://internet.ir
لیست مبادلات ممنوعه
انجام مبادلات زیر ممنوع بوده و از خدمات سایت محروم‌ خواهند بود:
مبادلات مرتبط با ارایه خدمات
مبادلات مربوط به فروش اجناسی که متعلق به فروشنده نیستند یا فروشنده مجاز به فروش آن‌ها نیست
مبادلاتی که منجر به نقض حقوق مالکیت فکری ومعنوی کالاهایی که دارای چنین حقوقی هستند گردد
مبادلاتی که اطلاعات شخصی افراد دیگر را به طور غیرقانونی فاش می‌کند
مبادلات مربوط به شرکت‌های هرمی، برنامه‌های شبکه‌ای و برنامه‌های بازاریابی چندسطحی
مبادلاتی که طبق قوانین جمهوری اسلامی مجاز شمرده نمی شود

لیست فعالیت های ممنوع مرتبط با ثبت کالا:

ثبت کالای بدون عکس
ثبت کالا با تصویر نامرتبط
ثبت کالای نامشخص و کلی
ثبت کالاهای تبلیغاتی
ثبت کالاهای خدماتی
ثبت اعضای بدن
ثبت اموال غیرمنقول
ثبت کالاهای قاچاق و دولتی
ثبت کالا با عناوین تبلیغاتی
ثبت کالا با هزینه پستی نامتعارف
ثبت چندین کالای نامرتبط در یک کالا
ثبت کالای دست دوم با تصویر اینترنتی
ثبت کالا با مشخصات و توضیحات نامرتبط
ثبت کالاهای منتسب به رژیم اشغال گر قدس
ثبت عنوان و توضیحات کالا با حروف انگلیسی
ثبت کالا به صورت غیر اختصاصی برای کاربر خاص
ثبت کالاهایی که مبادله آنها طبق قانون ممنوع است
ثبت اموال سرقتی و کالاهای با شماره سریال پاک شده
ثبت کالاهایی که برای مصرف‌کننده خطر جدی در پی دارد
ثبت کالاهایی که مبادله آنها دارای مقررات و نظامات خاص است
ثبت کالاهای به‌دست‌آمده از ارتکاب جرم یا نقض مقررات كشوری
ثبت کالاهای خلاف شرع و یا دارای عناوین و تصاویر خلاف شرع وشئون
ثبت کالاهای تکراری
ثبت كالاهایی كه در توضيح آنها از مفاهيم در حوزه دين و اعتقادات مردمی استفاده شده است
ثبت کالاهای ممنوع ذکر شده در سایت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه http://internet.ir
ثبت کلیه کالاهایی که طبق قوانین جمهوری اسلامی غیرمجاز می باشند

* لیست کالاهای ممنوعه

دسته پوشاک و اکسسوری خانوم ها:
لباس زیر دست دوم
ساپورت یا ساق زنانه دست دوم
لباس های چسبان و کشی دست دوم
دسته پوشاک و اکسسوری آقایان :
لباس زیر دست دوم
لباس های چسبان و کشی دست دوم

دسته ساعت، جواهر و زیورآلات :
طلا، زیورآلات قیمتی و سنگ های قیمتی
زیورآلات و سنگ پیاده دارای خاصیت درمانی و معنوی و تمامی کالاهای دارای خاصیت درمانی و معنوی
مهره مار، خرمهره، مهره کهنه و گبری و کالاهای مرتبط با حرز، دعا، طلسم، سحر، جادو و جنبل
سنگ الماس با هر قیمتی و با هر برشی مانند برلیان، پرنس، مارکیز، باگت و …
دسته اسباب بازی کودکان :
تخته نرد
کوادکوپتر، لوازم و تجهیزات آن

دسته لباس ورزشی :
ساپورت های ورزشی دست دوم مانند کتف بند و شکم بند دست دوم

*** گزارش موارد نقض قوانین سایت:

چنانچه با کالایی که ناقض قوانین سایت بوده، برخورد نمودید،در راستای ارائه خدمات بهتر به ما اطلاع رسانی نمایید. هنگامی که قوانین سایت فرندی نقض می شود، سایت پس از حذف یا ویرایش، تذکر مرتبط را به فروشنده کالا ارسال می کند.

* قوانین مسدود شدن و باز شدن حساب کاربری
با انجام موارد زیر حساب کاربری مسدود می شود:
عدم ارسال کالا ظرف مدت ۳۶ ساعت پس از فروش
درج بارنامه نادرست
درج هزینه پستی بالا، نادرست و یا نامتعارف
داشتن شکایت زیاد: فروشنده ای که در بیشتر فروشهای خود، خریدار از او ناراضی است.
ثبت مکرر کالا در گروه نادرست
تلاش برای انجام معامله خارج از سایت و یا دادن پیشنهاد جهت انجام معامله در خارج از سایت فرندی
توهین و ناسزا، تمسخر و تهدید کاربران
فروش کالاهای ممنوعه
طرح شکایت نابجا: خریداری که در بیشتر خریدهای خود، شکایت نابجا مطرح می کند.
درج اطلاعات تماس در نام کاربری
استفاده از تصاویر مغایر با شئونات اسلامی در پروفایل
ایجاد حساب کاربری جدید توسط کاربر خاطی
تخطی از سایر قوانین و مقررات سایت فرندی
باز شدن حساب کاربری:
کاربرانی که حساب کاربری آنها مسدود می شود، در صورت تمایل برای رفع مسدودی، طبق قوانین فرندی باید مدارک خواسته شده و همچنین تعهدنامه دست نویس کاربر مبنی بر رعایت قوانین سایت را ارسال نمایند.
تصویر صفحه اول شناسنامه، کارت ملی و تصویر یکی از قبوض تلفن ثابت یا هر قبض دیگری که نشانی ثبت شده در آن با آدرس شما در سایت یکسان باشد. تصویر مدارک ذکر شده صرفا برای تطبیق با اطلاعات ثبت شده شما در سایت دریافت می گردد و نزد فرندی به صورت محرمانه باقی می ماند.
پس از ارسال مدارک و بررسی آنها، حساب کاربری طی ۷ روز فعال می شود.
چنانچه حساب کاربری فرد متخلف مجدد مسدود شود، حساب کاربری ایشان حداقل تا ۶ ماه مسدود می شود و پس از طی شدن این مدت، کاربر در صورت تمایل درخواست خود را برای باز شدن مسدودی حساب اعلام می کند تا بررسی شود.
در صورتی که حساب کاربر پس از ۶ ماه باز شود و کاربر دوباره از قوانین سایت تخطی کند، حساب ایشان برای همیشه مسدود خواهد ماند.

**انتخاب عکس پروفایل:
قرار دادن تصاویر غیراخلاقی، دارای پوشش نامناسب، مستهجن، تصاویر موهن سیاسی و مذهبی و دلخراش در عکس پروفایل ممنوع است. در صورت استفاده از این تصاویر و عکس هاحساب کاربری فرد خاطی مسدود و برخورد قانونی انجام خواهد شد.